Fer #Art. Més enllà de la manualitat

Emocionari, 2016.

Així com la Creativitat no comença en l’objecte (material o immaterial) creat, l’objecte artístic no comença en la «manualitat» sinó que el primer és el producte i el segon és el camí cap aquest producte.

Una meva amiga, dissenyadora d’interiors, em parlava fa anys de la gran distància que hi ha entre el cervell i la mà. I aquest és el camí que tot producte creatiu (entenem «producte» com a resultat d’un procés productiu, no necessàriament amb un objectiu comercial) ha de recórrer.

Aquest camí, procés, itinerari, no solament no té per què ser lineal sinó que en la gran majoria de casos l’inici d’aquest recorregut és la porta d’entrada al que anomenaríem The Long and Winding Road («el llarg i sinuós camí»), en paraules dels Beatles.

Una de les habilitats que cal entrenar és la resistència a la frustració Click To Tweet

Per aquest motiu, una de les principals habilitats que cal entrenar quan es tracta de Creativitat és la resistència a la frustració, juntament amb la capacitat de reciclatge i reutilització del que es consideren «errors».

En una societat que es mou tan de pressa, on els processos productius i, per tant, creatius, semblen cosa de bufar i fer ampolles (pensem, per exemple, en l’artista-fàbrica que ha esdevingut Jeff Koons) i els nens i les nenes estan acostumats a la satisfacció immediata, l’entrenament en les habilitats abans esmentades és especialment important si volem que els nostres infants aterrin a la «vida real» sans i estalvis.

Per aquest motiu, des de la mateixa creació de l’Escola Creativa, treballem en projectes a curt, mitjà i llarg termini, moltes vegades transformant-los i reconvertint-los.

Presentem un conjunt de treballs que, vistos des de fora, tenen l'aparença d'una 'manualitat' Click To Tweet

Enguany presentem a la mostra Inundart un conjunt de treballs que, vistos des de fora, tenen l’aparença d’unes «manualitats» fetes per nens. Però al darrere hi ha molt més que això.

Els quadres, que hem batejat genèricament com a Emocionari, parteixen de dos punts de sortida: el primer, el treball sobre les emocions (en un article anterior us explicàvem la importància que el seu coneixement i gestió tenen en l’àmbit del benestar personal i social); el segon punt de partida és l’anàlisi per part dels nens i les nenes dels quadres que Domènec Fita va incloure en la seva exposició Retorn, celebrada a la Casa de Cultura mesos enrere. Unint aquests dos punts i fent-los convergir en una pregunta: «Quina emoció et provoca cada quadre?» i en una resolució: «Utilitzant la mateixa tècnica –un suport, un paper de seda i pintura (en aquest cas, tempera)– expressa una emoció», vàrem arribar al resultat visual que ara contempleu. La tercera capa de tot aquest procés va ser el de posar-hi un títol a partir del que el mateix quadre ens suggeria.

La resta d’elements que conformen la nostra petita i primera expo Inundartiana també han tingut múltiples capes de treball, de manera que el més important i també interessant de tot plegat no és el resultat final sinó tot el procés que hem desenvolupat per tal d’arribar-hi. Totes aquelles capes i hores de treball invisibles que poden arribar a perdre’s si no aprenem a aturar-nos i a reflexionar abans de posar-nos com bojos a produir.

De la tècnica que emprem per fer això: aturar-nos i reflexionar abans de posar-nos a produir, us en parlarem en una propera ocasió. Per ara, us convidem a gaudir de tot l’Inundart que pugueu abastar, un esdeveniment que després de més d’una dècada i amb moltíssimes capes i hores de treball per part de les seves organitzadores, està aconseguint ser tot un espai de referència per a les arts visuals i escèniques, fins i tot més enllà de la nostra petitíssima Girona. Enhorabona!

*Aquest article es va publicar originalment al Cultureta
By |2017-10-24T17:14:38+00:00Juny 7th, 2016|Categories: ARTICLES|Tags: |0 Comments

bel bosCk i bagué és la creadora i impulsora del projecte de l'Escola Creativa, nascut el 2012 a l'empar de la Casa de Cultura de Girona. Aquí podeu trobar tots els articles que fins a la data ha escrit per a la web de l'Escola Creativa.